ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙKΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Πρέκας Επιφάνειος - PDTC

* Ψυχοθεραπευτής  

210 99 59 640 & 6944 100 101
¨Ηλιούπολη - Αττική¨
A+ A A-
Η δύναμη της εφηβείας είναι τόσο μεγάλη που ακόμα και εμείς οι ειδικοί της "Ψυχικής Υγείας" ενίοτε αιφνιδιαζόμαστε!.

Σκεφθείτε!
Πόσο δύσκολη υπόθεση είναι για τους γονείς αλλά και για το ίδιο το παιδί, το πέρασμα του από την εφηβεία.

Οι έφηβοι είναι πολύ αντιδραστική από την ορμή της φύσης!, παράλληλα διεκδικούν τη θέση τους μέσα στην κοινωνία.., κατανοούν πλέον έννοιες, συμπεριφορές και διεκδικούν (πολύ μαχητικά) την κάλυψη των αναγκών τους.

Ο Dr. Dan Siegel "Ψυχίατρος – Νευροβιολόγος" σε μια εργασία του το 1999 τονίζει με έμφαση ότι, οι εμπειρίες διαμορφώνουν τον εγκέφαλο μέσω των βιολογικών συναπτικών συνδέσεων των νευρώνων και κατ' επέκταση κτίζουν την προσωπικότητα του ατόμου.

Η συμμετοχή των γονέων στη δημιουργία της προσωπικότητας του/ης εφήβου πρέπει να γίνει με περίσσια υπομονή, επιμονή και με σταθερή βλέψη στο μέλλον του.

Οι παρεμβάσεις τους πρέπει να είναι εύστοχες, στο σωστό χρόνο και με το σωστό τρόπο, παράλληλα χρειάζεται να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους, τις ανάγκες του/ης εφήβου και όχι τις δικές τους.

Η συζήτηση με ένα ή μία έφηβο αποτελεί από μόνη της μια σπουδαία εμπειρία που επηρεάζει άμεσα ή και μόνιμα τη σχέση μας μαζί του.

Ο Αριστοτέλης (384 – 322 π.Χ.) ανέφερε, πως οι νέοι που εκπαίδευε είχαν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά.., κατέγραψε ότι, τους χαρακτήριζε η ισχυρή επίδραση του συναισθήματος και η απουσία της λογικής από κάθε τους πράξη, επίσης σημειώνει πως δεν λάμβαναν καθόλου υπ’ όψιν τους την αρετή του μέτρου, (παν) μέτρο άριστον.

Γνωρίζουμε πως:
Κάθε γενιά είχε τις δικές της ιδιαιτερότητες και αμφισβητούσε μερικώς ή ολικός το εκάστοτε σύστημα αξιών και αρχών... έτσι ακριβώς και οι σημερινοί έφηβοι έχουν τα δικά τους ερεθίσματα, - ερεθίσματα που επιφέρουν εμπειρίες που διαμορφώνουν την προσωπικότητα τους και ως γονείς πρέπει να είμαστε ανοικτόμυαλη απέναντι τους.

Οι έφηβοι χαρακτηρίζονται από ζωτικότητα, δυναμισμό, ενθουσιασμό, αισιοδοξία, αυθορμητισμό, αμφισβήτηση, απλότητα, ανεμελιά, συναισθηματισμό, αλλά και από έλλειψη διάθεσης συμβιβασμού.  

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό τους, είναι, το στοιχείο της υπερβολής, η παντογνωσία που προβάλλουν και η ισχυρογνωμοσύνη με την οποία υποστηρίζουν τις θέσεις τους.

Ο Jean Piaget (1896 – 1980) και ο Erik Erikson (1902 – 1994) στις θεωρίες των αναπτυξιακών "ψυχοκοινωνικών τους σταδίων" καταγράφουν ως τελευταίο αναπτυξιακό στάδιο.., αυτό των "τυπικών νοητικών ενεργειών", - ένα στάδιο που καλύπτει όλη την περίοδο της εφηβείας και της πρώιμης νεότητας (12-19 έτη), όπου το αναπτυσσόμενο άτομο αποκτά την ικανότητα να σκέφτεται συστηματικά όλες τις λογικές λύσεις ενός προβλήματος.

Επίσης
Η περίοδος από τα (12 - 19 έτη) συμβάλει στη διαμόρφωση της συναισθηματικής ωρίμανσης του ατόμου και συντελείται τις περισσότερες φορές από τα ερεθίσματα και τις εντάσεις που προκύπτουν μεταξύ αυτών και των γονέων τους, τις αρχικές εμπειρίες τους και την πρώτη τους αντίληψη πως η ζωή κάποτε τελειώνει για όλους.

   

Η ορθή συμμετοχή μας στην ανάπτυξη τους περιλαμβάνει:
  -  πάρτε σοβαρά τον/ην έφηβο χωρίς να δείξετε έμφαση σε αυτό που κάνετε
  -  ακούστε με αυξημένη προσοχή τι σας λέει
  -  όταν θέλει να σας μιλήσει, σταματήστε να κάνετε ότι κάνετε με ήρεμο και διακριτικό τρόπο (εκτός εάν οδηγείτε)
  -  δώστε του/ης να καταλάβει ότι, σέβεστε αυτόν/την και τις απόψεις του
  -  δείξτε του ότι, τον/ην αποδέχεστε άνευ όρων
  -  μην τοποθετείστε εάν δεν ολοκληρώσει την σκέψη του
  -  όταν μιλήσετε, δώστε του να καταλάβει ότι, αυτά που του λέτε, του τα προτείνετε και πως δεν είναι υποχρεωμένος/η να τα υιοθετήσει αλλά να τα σκεφτεί
  -  μην κρίνεται αυτά που θα σας πει, διότι θα σας κλείσει τη πόρτα κατάμουτρα και η συμμετοχή σας στην ορθή του ανάπτυξη θα σταματήσει εκεί
  -  η ενεργητική ακοή είναι το πιο δυνατό εργαλείο που διαθέτουμε
  -  μην ξεχνάτε ότι οι έφηβοι μιμούνται αυτούς που θαυμάζουν



Κλείνοντας
Η βασική παράμετρος μιας εποικοδομητικής συνομιλίας με ένα ή μία έφηβο είναι σύνοψη αυτού που θέλουμε να τους πούμε, (βαριούνται θανάσιμα την ανάλυση και σταματούν να ακούν).., τα απλά παραδείγματα βοηθούν στο έπακρο και τέλος, εάν καταφέρετε να κλείσετε εσείς τη συζήτηση "τη σωστή χρονικά στιγμή", τότε ο/η έφηβος θα ξανά επανέλθει για να μάθει περισσότερα!


Με εκτίμηση
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
       Ψυχοθεραπευτής
Κλινικός Υπνοθεραπευτής
Επιφάνειος Πρέκας – PDTC




Τηλέφωνα επικοινωνίας: 210 9959640 / 6944 100101